Æble/blomme marmelade

Den anden dag opdagede jeg modne blommer på et træ der intet gav sidste år (det var da en ganske glædelig overraskelse). Efter lidt research på nettet er jeg nået frem til, at blommerne må være oullins reine claude. 

Ligeledes er nogle af mine æbletræer så småt begyndt at smide lidt æbler af sig. Det nyder hestene, der får de fleste nedfaldne æbler.

I dag fik jeg samlet både blommer og lidt æbler og lavet en lækker vaniljeprikkwt marmelade ud af det.

Ingredienser:
- 1650 g blommer (udstenede)
- 850 g æbler (skrællede og udkernede)
- ca. 350 g sukker
- 1 vaniljestang
- 2-3 tsk rød melamin

Fremgangsmåde:
Frugten klargørers - dvs. at sten fjernes fra blommerne og skræl samt kernehus fjernes fra æblerne. De æbler jeg anvendte var nedfaldsæbler, så der er en del brune pletter der skal helt væk.

Æbler og blommer skæres i kvarte og kommes i en stor gryde sammen med 250 g sukker samt vanilje (husk at vaniljestangen flækkes og korn skrabes ud). Den tomme stang kommes også i gryden. Gryden sættes til at koge ved svag varme i ca. 20 min. 

Massen smages til (det er meget forskelligt, hvor meget og hvor lidt sukker der skal i alt efter de anvendte sorter). 

Herefter blandes melamin i det resterende sukker og kommes i massen der koger videre i 4-5 min. 

Lad marmeladen køle af og kom på glas.

Så er det ellers bare om at få smurt en friskbagt bolle med den lækre marmelade.

Kommentarer

Populære opslag